2014. dec 31.

Sör-évzáró 2014

írta: pif
Sör-évzáró 2014

Nem hagyhatom ki a klasszikusan feladott magas labda lecsapását, és idebiggyesztek egy elmélázó, sok képpel tarkított visszatekintést erről a húzós évről. Tényleg csak lepergetem a filmet magam előtt, és nem keresgélek vissza a blogon, csak azt linkelem ide, ami eszembe ötlik, és nagyrészt "csak a szépre emlékezem..." Mielőtt elkezdem a visszatekintést, remélem, megenged a világ ennyi nagyképűséget, és kiosztom - hagyományteremtő jelleggel - az idei Sörbúvár-díjakat. (Jövőre szavazhattok Ti is!)

Az év magyar söre nálam: A Perfect Deal (Hatodik Íz - Rothbeer)

Az év sörfőzdéje: a Rizmajer Sörfőzde

Az év házi főzete: Kelemen Ottó Grodziskie-je

Az év külföldi söre pedig holtversenyben a To Øl Dangerously Close to Stupid Imperial IPA és a De Molen Bitch Black Saisonja volt.

Az év fesztiválja: a Craft Bier Fest Wien

Az év cikije: a Frissen csapolt Soproni

Hát kezdem! Januárban füstbe burkolózott a sörös világ, Piromania és a 424-es volt a sláger. Nem sokkal utána az évnyitó-beszédben többedmagammal felhívtam a figyelmet arra, hogy oda kell figyelni most már - az eddigieknél is jobban - a sörök minőségére.

Aztán márciusra új kategóriával bővült a BJCP - a Házi Sörfőzők immár 3. versenyén a Grodziskie volt az új trendi kategória, és megismertük Kelemen ottó nevét, aki egy Wee Heavy-vel, azaz egy erős skót ale-lel, a Warriorral győzött. És már itt, a versenyen benne voltam a királyi TV-ben, de ezt még követte két másik...

Tavasszal megünnepeltük 100 éves születésnapján Bohumil Hrabalt, akinek a Sörgyári capriccio-t vagy az Őfelsége pincére voltam című alapműveket és persze sok mást is köszönhetünk.

Áprilisban a határon túl is elkezdtem hirdetni az igét, Zsolt és András barátom meghívására Aradon tartottunk egy remek sörös estét.

És máris szaladtunk a nyár felé, ahol a Főzdefeszten együtt dolgoztam Rizmajer Józsival és csapatával, majd a következő héten a Budavári Sörfesztiválon szűretlen, csapolt Pilsnert iszogattam, és Hopfanatic Kiss Tomi meg a Gyertyános halmozott el szép sörökkel.

Azért a kritikai vénámmal sem volt baj, hiszen lerántottam a leplet a hazai akciós Pilsner Urquellek furcsa diacetiles stichjéről és oknyomozást indítottam, vajon miért van az, hogy a cseh-szlovák területen nem lehet ilyen csapnivaló pilzenit kapni, csak nálunk.

Nyáron a Cseh Sörfesztiválról visszamaradt Permon söröket kóstolgattam a horvát tengerparton, és újra a határon túl tartottam sörbemutatót, Sanyi barátom Bodegájában, Nagyváradon. Az ősz beköszöntével az Andrássy úti "mega"-Főzdefeszten portyáztam. Itt új szerzőt is ünnepeltünk a Sörbúváron Impavidus Mortallium végre kötélnek állt és megcsillogtatta írói vénáját is. a Sörcikgyűjtők is beszálltak a blogírásba, Kovács András vendégposztja az 1945-90 közötti magyar sörgyártást vette górcső alá. (a második résszel még adós is vagyok.)

Mivel a komlókról sehol sem lelhető fel magyar nyelvű áttekintő írás, elkezdtem a több részes komlósorozatot, mely az amerikai komlóknál tart jelenleg, úgyhogy, van még tennivaló 2015-re is. ezt a komlókutatást kamatoztattam is, mikor Róth Zolival és Fiantok Danival az eddigi 5 Bakancslistát összekóstoltuk az Élesztőben.

A Kentucky Ale-le izgalmas söruzsonnát is rendeztünk a János Étteremben, velük az Alltech sajtótájékoztatón ismerkedtem meg, ahol köszöntöttük a Legenda kategórisgyőztes és a Zip's amerikai sörversenyen Grand Championnak választott söreit. Asszisztáltam és tanácsokat adtam a - remélem hamarosan a nagyközönség elé lépő - pannonhalmi sörfőzdének a születő söreihez és a kifejlesztésben részt vevő Corvinus Egyetem oktatói meghívtak, hogy a Sörmester-képzésén résztvevő másodéveseknek tartsak egy előadást. Kóstoltam a Hara Punk finnugor alapsörét az első magyar Sahtit a Brew Stúdióban.

És majdnem vége is volt az évnek, de az utolsó hónapokban volt igazán sűrű a sörvilág. Delegáltuk magunkat Bécsbe a Craftbier-festre és számtalan jobbnál jobb téli és karácsonyi sört kóstoltunk. És persze nem hagyhatom ki a sörból a Hír Tv-s tévészereplést és az Esthajnal '14 kapcsán a TV2-ben, a Mokkában is hintettük a sör-igét a Gyes-es anyukáknak és konyhában főzőcskézés közben tévéző nyugdíjas nénikéknek kedvező reggeli "főműsoridőben". És decemberben megnyitott a Monyó (és a Reketye is, de oda nem jutottam el) Sörfőzde is.

Aztán december 25-én a Facebook - szép karácsonyi ajándékként -  derült égből kinyírta a korábbi profilomat (Beer Gastronomy), és két év kommentjei és képei vesztek kárba. A 'Hálózat csapdájába' kerültem, sóval hintették be még a nyomomat is. Lezártam egy korszakot. de azóta megkezdődött az újjáépítés és hála a sörszerető barátoknak, ismerősöknek töretlen a mozgalom.

 

Minden kedves Olvasónak, követőnek, sör- és más barátnak paplanos sörhabban úszó, komlóban és malátábangazdag boldog új évet kíván a Sörbúvár és csapata. Gerard Duchemin és Pável, a Kortyondiak, a Kontár Komlókutató, Impavidus Mortallium és az IPAfai Pap avagy Pif! Gyertek jövőre is!

Szólj hozzá