2012. ápr 06.

Hímestojás - sörből (Krasličák)

írta: pif
Hímestojás - sörből (Krasličák)

Ma - Zöldcsütörtök napján - akadt egy kis szabadidőm, és felkerestem a Pivo Wesselényi utcai egységét, ahol tegnap este óta többek között egy igazi húsvéti szezonális darab van csapon. No, de kezdjük az elején! Ma biztosan én voltam az első vendég a Pivoban, 14:00-kor már az ajtóban álltam, de ez nem szegte a kedvemet. Annál is inkább, mert jó volt látni, ahogy az első sört csapolják, szépen - ahogy egy igazi sörözőhöz illik - kiengedik elébb a csőből az állott sört, és csak aztán kapom meg a hordóból a frisset. A Velen búzasörével kezdtem a napot. Nem rossz, de a bajor búzák citrusos frissességét sajnos meg sem közelíti, azért a bolti átlagnál, és persze főleg a Borsodi (Szégyen)búzához képest messze jobb, kellemesen fel is frissített a tavaszi melegben.

Következett a Janaček sörgyár Patriot fantázianevű barnája, amihez már egy Hermelint is rendeltem. A sör egy közepesen pörkölt ízekbe hajló hagyományos cseh barna, inkább enyhe malátaédesség érződik rajta, nem tudom, hogy gyárilag tesznek-e bele a cseh földön szokásos szacharózt. A háttérben kovászos ízek mellett melanoidines aromákkal és enyhe komlókeserű-séggel zárul az ízvilág. A Hermelin kellemesen pikánsan csípős az olajos páctól és egy kevés káposzta is érkezett hozzá, nekem jobban bejött volna valami félbarna kenyérrel, de csak átlagos fehér kenyér volt a kis kosárban...

A végére hagytam a jihlavai sörgyár címben is említett húsvéti különlegességét, mely tulajdonképpen egy vágott, vagy másképpen rigo(letto). Fantázianeve Krasličák, ami - a Pivoban leírtak szerint - egy szójáték, a hímes tojás kraslice szóból, amely szépség (krása) szót foglalja magába. Ez az alak van átrakva egy nemlétező hímnemű formába, így egy férfias húsvéti (sör)tojásról van szó. A világhálón fellelhető képeken és szövegeken még egy - számomra teljesen ismeretlen - cseh húsvéti népszokásról is szó esik, melyekben a cseh férfiak húsvéthétfőn valamiféle ostorkával bíbelődnek. Cseh szakértőktől epedve várom a részletes etnográfusi kommentet. Ahogy utánanéztem, cseh földön ez nem egyedi, több gyár is elkészíti ezt a sörpárost. Amúgy a sör felerészben hagyományos 4,4%-os világost tartalmaz, melyet vörös szőlővel színeztek rezes vörösre, a másik fele egy export világosnak megfelelő 6%-os sör, amelyet titokzatos összetételű zöld füvekkel festenek meg. A csípős Hermelin után is tisztán és markánsan érződött a szőlő enyhén szőlőmagos aromája, a zöld részből pedig egy friss kelkáposztás, főzelékes, de inkább édeskés, káposztaleveles zöldségíz érződött ki. Csalánra és valamilyen fűszernövényre, esetleg friss, zsenge spenótra gyanakszom, de a valóság az továbbra is titok marad. A szőlős ízesítés haloványan a Simcoe komlóval készített Camba sörökre emlékeztetett és a zöld sörrel együtt rendkívül kellemes páros volt, és még a színek is viszonylag szépen elváltak egymástól, szebb is lett, mint az internetről levadászott, reklámmal körített darab.

Remek tavaszi harapnivalót, szakértő (és sörértő) kiszolgálást és finom söröket kaptam az új Pivoban. Persze egy prágai vagy krumlovi sörözéssel nem ért fel, de itt a keleti végeken szomjú vágyakozás helyett végre jót inni is lehet a finom cseh sörökből. Békés Húsvétot és finom söröket a sonkához mindenkinek!

(a záróképet a pivni.info fotógalériájából schmitteltem a többi a telefonommal készült)

 

Duchemin képei a Krasličákról:

 

Szólj hozzá

cseh vágott búzasör pivo