2011. júl 23.

Krakkó, ó!

írta: pif
Krakkó, ó!

Barbakan,  Flórián kapu,  galambok  a  Rynek  Główny-n, Posztócsarnok,  Mária-templom, a Hejnał kürtszava, Jagelló-egyetem,  Planty, legelésző  tehenek  a  Błonia-n,  Wawel  a  sárkánnyal,  Kazimierz,  zsinagógák,  sétáló  apácák,  obwarzanki,  oscypki,  gőzölgő  bigos. 

Mindez  Krakkó.

És sör, rengeteg fajta, sok-sok sör, mindenekelőtt a legkiválóbb balti porterek, a legszélesebb palettán kontinensünk országai közül.

Pár napja én is ott lehettem, beszívhattam a történelem légkörét, és kóstolhattam Európa egyik legújabb malátaforradalmának söreit.

 

 

Reggeli órákban értem a városba, a vonat jó nagy kitérőt tesz Morvaföldön, nekem úgy rémlik, régebben rövidebb úton ment a Báthory expressz (ha jól emlékszem a vonat nevére).

Az álmosan ébredező városban magam is elcsigázva próbáltam magamhoz térni, úgyhogy jól esett a főtéren vásárolt krakkói perec (obwarzanek) mellé a CK browar világos szűretlen söre.

 

                CK light - 11,5o

A sörfőzde amúgy 1996 óta működik, de mai napig az egyetlen mikro a városban. Tényleg nem nagy szám az alapsörük (a gyömbéreshez nem volt bátorságom, ismerve a lengyelek édesszájúságát), de kellemesen frissít.

Ezt követően az utam a Rajska 22. felé vezetett, úgy olvastam valahol, hogy a Tyniec-i  apátság boltocskája van ott, amely a számtalan, bencések által készített termék (likőrök, szappanok) mellett söröket is árul.

Sajnos már nincs meg az üzlet, helyén látványpékség van. Kár, mert egy kolostori sörüket már kóstoltam, egész jó volt.

A Jagelló-egyetem és a vár meglátogatása után irány a legendás Kazimierz. Ez a hajdani zsidónegyed a történelmi emlékek, temetők, zsinagógák mellett tömve bárokkal, melyek közül sok egyben sörboltként is funkcionál.

Egy hirtelen jött égszakadás elől az Alchemiába menekültem, nagy várakozások közepette kérdem a csapost a belga típusú Brackie Pale Ale felől, melyet Tonycaviar kóstolt itt tavasszal. Először nem is emlékezett rá, majd beugrott neki, hogy rövid ideig a hűtőjükben hevert, nyilván egyszeri gyártása volt a főzdének, és már elfogyott.

A Tempel-zsinagóga tövében lévő Szynk étterem rögvest kárpótol az ale hiányáért, mert nem csak egy hasonló amber ale-jük van (röstellem, de megkérdeztem a vidéki főzde nevét, de nem írtam fel), hanem ragyogóan ízesített bigos-uk is:

 

Eljutottam még a Warszeura utcai Beer Gallery Pub-ba és a Smocza Jama-ba is a Miedowa 43-ban (ugyanaz a tulaj mindkét helyen), de túl a gazdag morvaországi sörválasztékon, nem találtam lenyűgöző lengyel cuccokat (értve ez alatt főképp a balti porter típusokat).

Mindenesetre az utóbbi helyen jól elbeszélgettem a csapos sráccal, aki még azt is megígérte, hogy elküld a címemre egy halom lengyel söralátétet, miután beszkenneli.

Azért a hűtőt lefotóztam, és most utólag már bánom is az otthagyott mézes sört. (És hogy az aszalt szilvával ízesített Magnus-t érdemes volt-e elhozni, az majd kiderül) 

De van a Kazimierz-ben még érdekesség, pl. a Kupa utcai Omerta 12 sörcsapja, mindből kis főzde söre csordogál.

A Browar Pinta IPA és bécsi típusú sörét vetettem vizsgálat alá, az IPA nem is nagyon marad el a legjobb brit és amerikai főzetektől. Állítólag, ha minden jól alakul, az őszi főzdefeszten is jelen lesznek. 

 

Hagytam magam rábeszélni egy üveges grodziskie-re is (naná, már mióta erre vadászok), és ezt is a Pinta készíti. Amúgy a grodziskie egy hagyományos lengyel füstös ízű búzasör, amely az 1960-as évek végén kihalt, most néhány lengyel és cseh sörfőzde próbálkozik a fajta feltámasztásával.

Még két sörbolt meglátogatása volt a programban. Az egyik a Kazimierzben lévő,  felturbózottabb választékú alkoholbolt. Itt szinte a legtöbb lengyel balti porter kapható, tulajdonképpen a Ratebeer lengyel listájának a krémje, az első nyolc darab.

A másik boltra, már alig maradt időm, és pénzem se nagyon, de szerencsére a porter gyűjtemény itt is gyarapodott két szép példánnyal, köztük az általam eddig látott legerősebb dobozos sörrel, a Lódzkie porterrel.

És mivel lehetett volna inkább Krakkótól elbúcsúzni , mint egy pohár csapolt Żywiec porterrel!

 

 

 

És szokás szerint itt a zsákmány, 25 üveg, köztük 8 féle balti porter, két hagyományos búzasör (lengyel grodziskie és német gose), és pár különlegesen ízesített példány:

 

Szólj hozzá