2015. okt 15.

A Budweiser megeszi a Pilsnert reggelire - AB-Inbev - SAB-Miller fúzió

írta: pif
A Budweiser megeszi a Pilsnert reggelire - AB-Inbev - SAB-Miller fúzió

Már hetek óta hangos a gazdasági sajtó, hogy a világ legnagyobb sörgyártó óriása az Anheuser-Bush (AB)-Inbev vételi ajánlatot tett a második helyen álló gyártó, a SAB-Miller részvényeire. A napokban rá is bólintott a SAB-Miller az ügyletre, és a két giga-óriás egy nagy sörmasszává olvad össze. A világ 1960 millió hektoliteres éves sörtermelésének így csaknem a negyede (460 millió hektoliter) egy óriáskonszern kezébe került. Ez körülbelül olyan fúzió, mintha a Volkswagen felvásárolná a Toyotát.

budall.jpg

A kérdés csak az, hogy a közembernek (a kisrészvényeseken kívül persze, mert a SAB-Miller árfolyam 27%-kal, az AB-Inbev 4%-kal emelkedett a hírre) mi ebben a jó? Valószínűleg semmi, sőt vélhetően a fúzió során a helyi piacokat is szépen optimalizálják, azaz a beszerzés és a logisztika, no meg a marketing mellett a saját márkákat is összefésülik, és ez régi, ismert márkák megszűnéséhez és / vagy receptváltozáshoz is vezethet. No nem a Miller-t sajnálom, de ebből a pozícióból itt a sörvégeken továbbra is az olcsó core-láger áradat jut.

Azonban Magyarországon érdekes kérdések is fölvetődnek. Hiszen a Molson-Coors által tulajdonolt Borsodi több olyan márkát is főz licencben, ami eredetileg az AB-Inbev tulajdonában van, lásd Löwenbräu, Becks vagy a Stella Artois, hogy csak a legismertebbeket húzzuk elő a kalapból. Most, hogy a Dreher az új anyacéggel immár birtokon belülre került, megmaradnak-e ezek a húzómárkák az "ellenség" kezében? Kerülnek-e bevezetésre új márkák a magyar piacon?

És persze hatványozottan igaz ez a nagyvilágra. Sehol sem érezhetik biztonságban magukat a két nagyhoz kötődő a marketingesek, adminisztratív dolgozók, ügynökségek, termelők, beszállítók. Az is teljesen nyitott, hogy a craft beer-konjunktúra a gasztronómiában tovább gyorsítja-e a konszernek felvásárlási kedvét a kis főzdék szegmensében. Persze nem feltétlen azért, mert annyira különleges sört akarnak főzni, hanem, hogy a disztribútor-hálózatukat és a piaci erőfölényüket kihasználva lebutított craft beer márkákkal szorítsák ki a feltörekvő (az USA-ban már 14% körüli piaci részesedéssel bíró) kis főzdéket.

Rengeteg kérdés van és lesz még, válaszokat majd 1-2 év múlva kaphatunk.

 Kép forrása: Bloomberg

Szólj hozzá

dreher sörpiac AB-Inbev